אז  כן, מלך הריאליטי, העשיר המעצבן והפרובוקטור הנצחי הושבע בסוף השבוע האחרון לנשיאות ארצות הברית. זה לא היה עוד פרק בדיוני של  משחק הקלפים, אלא מציאות בועטת שהתפוצצה לאלפי מתנגדי טראמפ בפרצוף ושלשום הם קיבלו בפעם האחרונה לעונה את כל האמת בסגנון “שי חי”- גרסת אמריקה.

 

ובאמריקה כמו באמריקה הכול גדול יותר, ביקורתי יותר וסנסציוני בצורה שלא מוכרת לנו. הפעם, בניגוד לשנים שעברו עקבתי אחר מערכת הבחירות האמריקאית באובססיביות אדוקה. פתחתי כל בוקר את המדיות החברתיות בכדי לראות מה חדש, ומה נאמר על ידי מי. למרות שבתכלס אם להיות אתכם כן, הפוליטיקה ממש לא מעניינת אותי. אבל יחד עם זאת אני רוצה להודות לה ולטראמפ באופן אישי.
למה, אתם שואלים?
בזכות טראמפ התאהבתי בטוויטר, הבנתי המון דברים חדשים על זירות המדיה החברתית, על ההתנהלות שלנו כבני אדם בעולם סושייאלי ובעיקר הבנתי שהעיתונות הישנה, זו שמשחר האנושות הכתיבה את הטון, לא רק שהולכת ונעלמת אלא שגם מאבדת את כוח ההשפעה שלה עד כדי כך שבעוד כמה שנים אם לא לפני כן, מי שייתן את הטון בצורה המשפיעה ביותר אלה יהיו .. שימו לב- אנחנו! ולא משנה אם אנחנו אנשים פרטיים, בעלי עסקים, סלבס או… דונלד טראמפ. לטוקבקים שלנו אנשי התוכן היחידניים תהיה “השפעה מבטלת”. אחת כזו שמבטלת את המאמרים המהודקים של הכתבים הבכירים ומעצימה את הציוצים והתוכן של אלה שבאמת מקבלים את ההחלטות או לפחות מתיימרים להיות כאלה.

אז למה התאהבתי בטוויטר ואיך דונלד טראמפ קשור לזה?

דבר אליי בטוקבק:
כפי שציינתי בהתחלה, משחר האנושות של המילה הכתובה לכולנו כלקוחות היה את הצורך הטבעי לצרוך תוכן בכל צורה שהיא. בין אם זה באמצעות העיתונות ובין אם זה באמצעות הטלוויזיה, הרדיו ושאר אמצעי המדיה. מי שהכתיב את הטון לאותם תכנים היו בעלי הדיעה שבדרך כלל נעו בין אינטרסים כלכליים כאלה ואחרים לבין רצון לקדם מוצר, שירות או תתפלאו אפילו ראש ממשלה מכהן. מהפכת המדיה החברתית והאינטרנט הפכה כל לקוח פוטנציאלי שצרך עד היום בצורה פסיבית תוכן, לכתב ועיתונאי בפני עצמו, מבלי להיכנס יותר מדי למקצועיות התוכן שכל בלוגריסיט או טוקבקיסט העלה זאת הייתה לא פחות ממהפכה, אחת כזאת שחייבה את עולם העיתונות בכל העולם לחשב מסלול מחדש.
הפאן הטכנולוגי שחיסל לחלוטין את תעשיית העיתון המודפס ויותר מזה, הביא את החבר’ה שם למעלה בדסק החדשות, הבידור והכלכלה להבין שהיום תחת כל עץ רענן טוקבקיסט, בלוגר או סתם יצרן תוכן מתחיל יכול להסיט בקלות את הגולשים ואת לקוחות העיתון אל עבר הדבר הבא ולהבין שהכל קורה תוך שניות.

דבר אליי בפרחים:
העולם ממשיך לדהור בקצב מטורף: עיתונים נסגרים, ערוצי נישה וערוצים חדשותיים נסגרים, מהפכת המדיה החברתית ממשיכה להמליך מלכים לרגע ולחסל כוכבים בין יום. הפפארצי חוגג בפאן הפוליטי, החברתי והתרבותי ומחפש מדי יום את התמונה הטובה ביותר שתעטר את השער הראשי של פנאי פלוס או אולי את האחורי של מעריב באופן ש “בוא רואים את שרה נתניהו בפוזה לא מחמיאה”.
עד ש…..
ופה נמצאת מהפכת טראמפ השנייה! סלבס, פוליטיקאים ושאר פרסונות שהיו מחוזרות על ידי התקשורת הבינו שהם לא צריכים לברוח מהעיתונאי החוקר, מהפפארצי המציק או מהטלפונים האינסופיים של התחקרינית הטרייה. הם הבינו שבמקום לברוח מלספק על עצמם תוכן, הם יכולים בעצמם ליצור אותו איך שהם רוצים, כמה שהם רוצים ובצורה שהם רוצים. הם גם לא חייבים לענות על אף שאלה בשום מסיבת עיתונאים. הם פשוט יכולים להגיב מעל דף הפייסבוק המקצועי שלהם לשאלות העיתונאים והכי חשוב לשאלות של כל “לקוח פוטנציאלי,, אוהד או מעריץ.
ובדיוק כפי שאנחנו כצרכנים מן השורה מעלים לדפי הפייסבוק שלנו רק את הדברים הטובים שקורים לנו במהלך השבוע ולעולם לא תמצאו בין התמונה בים לאירוע של דודה רותי את זה שקיבלנו שיחת טלפון שמודיעה לנו על חוב של 1300 ₪ לבזק, גם אותם אנשים מפורסמיםהבינו שהם יכולים לבחור לצייר לנו את סדר יומם כאסטטי בדיוק כפי שהם רוצים! ללא עריכת עיתונאי, לא ציטוטים וללא אוף דה רקורד.
טראמפ שלנו הפך בזכות שיווק אגרסיבי (יש האומרים ששילם מיליונים) לאלפי אנשים שתפקידם היה אחד! לשתף את אותו תוכן שהוא בחר להראות לכל משתמש אמריקאי. גאונות? כנראה שכן. האם זה יצליח לו בפעם הבאה? תלוי.

טוויטר לנד
אחת הסיבות שהתמכרתי למערכת הבחירות של שאמריקה ולטוויטר בפרט היא כי למדתי. הבנתי כאיש שיווק וכאחד כזה שגם מאמין מאוד בתוכן טוב שמספר את הסיפור שלא תמיד צריך “לחפור”.
הטוויטר במעט התווים שניתן לכתוב, לימד אותי איך ניתן להעביר מסר שיווקי, אינפורמטיבי ומניע לפעולה במעט מילים ובהמון כח. הדבר הפך עולמות, שינה סדרי עולם ואפילו… הביא את טראמפ לכיסא הנשיאות.
בראיונות שנעשו איתו הוא הודה שחסך מיליוני דולרים בזכות תפוצה ויראלית נכונה בטוויטר ובפייסבוק וזה הסיפור כולו.
אז נכון שהפייסבוק יישאר ועודנו חזק מאוד בייחוד בארצנו הקטנה, אך יחד עם זאת לא ניתן להתעלם מכך שמסר קצר וקולע יכול לשנות סדרי עולם. תשאלו את טראמפ

לבלוגים נוספים של סנטו בלוג

אהבתם? שתפו