טיפים חמים לשיווק העסק.

בעלי עסקים רבים מבינים את חשיבותו ואת כוחו של השיווק לקידום העסק שלהם אבל מתקשים לעשות אותו לבדם ולאורך זמן. הם מתקשים למקד את המסרים ואת השירות או המוצר שהם מציעים, הם מרגישים שאין להם את הכלים ואת הידע הנדרש, הם מרימים ידיים מהר מאוד ומרגישים תחושת פספוס והחמצה.

מדיי יום אני פוגש בעלי עסקים רבים ושומע מהם עד כמה הם נהנים מבניית העסק שלהם ומנגד עד כמה הם מעדיפים שלא להקדיש זמן בכל הקשור לפן השיווקי שלו.

יש בסיטואציה הזו קצת דיסוננס כאשר מצד אחד קיימת בהם הידיעה וההבנה שהם חייבים לבצע פעולות שיווקיות מסוימות על מנת שהעסק יצליח ומצד שני הם בוחרים לוותר ומקווים שהם יצליחו גם בלי זה כי הם “מאוד טובים” במה שהם עושים.

כאן אני נאלץ להרוס לכם קצת את החגיגה (מצטער על זה) ולהדגיש כי אין מנוס מלהקדיש זמן, מחשבה ומשאבים כדי לשווק את העסק שלכם. בעל עסק מוכשר ומקצוען ככל שיהיה וישנם כאלו רבים – לא יצליח לקדם את העסק שלו ללא משפך שיווקי, רציף ולאורך זמן.

אם אתם נמנים על אלו שלא ממש אוהבים לשווק, אם אתם מבינים שאתם צריכים לעשות את זה אבל בסופו של יום דוחים ומניחים את זה בצד  – סוף השבוע החורפי הוא הזדמנות מושלמת בשבילכם להתחיל ולהשקיע קצת בשיווק העסק שלכם, לחמם אותו ולתת לו את הדחיפה השיווקית – גם אם אתם לא מתכוונים לצאת מהפוך.

אז מאיפה מתחילים? איך ניתן לעשות את המינימום כדי להשיג את המקסימום ואיך תמקסמו את התוצאות ביחס להשקעה שלכם? הכנתי לכם כמה טיפים שיעזרו לכם..

לפני שנתחיל חשוב לדעת – שיווק נכון אינו פועל “בלחיצת כפתור”, זה לא קורה ביום אחד וכמו כל מטרה בחיים שאנחנו רוצים להצליח בה  – נדרשת סבלנות והתמדה.

אבל! יש המון פעולות שאנחנו לא צריכים עבורם איש שיווק, לא דורשים ידע קודם ובעיקר מסתכמים בחריצות ובהתמדה שלנו.

אז בואו נתחיל..

ניתוח מתחרים

אם יש לכם עסק, אתם וודאי יודעים שיש לכם מתחרים. אבל השאלה היא: מה אתם יודעים עליהם?
האם אתם מכירים את המודל העסקי ושיטות השיווק שלהם, מה עובד להם טוב ובמה הם מתקשים? מחקר מתחרים הוא שלב הכרחי לבניית אסטרטגיה שיווקית לעסק שלכם. איך עושים זאת?

ערכו רשימה של עסקים שאתם מכירים בתחום שלכם, חפשו אותם בגוגל וברשתות החברתיות. בדקו מהם השירותים/המוצרים שהם מציעים, מי קהל היעד אליהם הם מכוונים, בדקו את האתר של המתרים שלכם מבחינת חוויית המשתמש, מבחינת העיצוב והתוכן המוצג בו, בדקו האם קיימים למתחרים דפי נחיתה ומהם ערוצי השיווק שהם פועלים בהם.

לאחר ניתוח הנתונים שתאספו תוכלו להכין אסטרטגיית שיווק לעסק שלכם מתוך הבנה עמוקה יותר מה עובד יותר טוב, על מה כדאי לכם לשים דגש בעסק שלכם, מה הייחודיות שאתם מציעים ללקוחות ועוד.

מצאו את הנישה שלכם, אל תתפזרו

עסקים רבים ובעיקר קטנים או חדשים נוטים ללכת מעט לאיבוד בכל הנוגע לאפיקי ההשקעה בשיווק העסק שלהם. אחד הדברים הכי חשובים בשיווק העסק הוא להבין היכן ואיך הכי נכון לרכז את משאבים. חשוב שתבדקו מהם היכולות הכלכליות שלכם, היכן הלקוחות שלכם נמצאים, מה הצורך שלהם ומה הם מחפשים ואיפה.

לדוגמא: אם אתם מוכרים מוצר פיזי הרי שנוכחות בזירת האינסטגרם המהווה פלטפורמה לויז’ואל ונראות יכולה להעניק לכם חשיפה מצויינת.  אם אתם מציעים שירות כלשהו ייתכן ודווקא גוגל או לינקדאין יהיו הפלטפורמות הנכונות לכם.

צרו בידול

לנהל מותג זה לנהל בידול. הבידול הוא הוא המניע את הצרכן לבחור במותג כזה או אחר, אם מסיבות רגשיות או מסיבות רציונליות. הדיגיטל מציע אפשרויות רבות לחבר בין צרכן אדיש למותג מרגש. צרו את הבידול שלכם. זהו במה אתם מבודלים מהמתחרים שלכם, תייצרו מעורבות, רגש, תחושה של “אני והמותג” כדי למשוך אליכם את הלקוחות.

פרופ’ מייקל פורטר מאוניברסיטת הרווארד קובע שיש רק 3 דרכים עקרוניות לבדל עסק:

המחיר הנמוך ביותר, שונות באחד ממרכיבי המוצר או השירות שאתם מעניקים ומיקוד – כלומר אם אין לעסק יכולות להיות הזול ביותר או להיות ייחודי באחד או יותר ממרכיבי המוצר הוא חייב להתמקד במתן פתרון ממוקד לפלח שוק המהווה חלק מקהל היעד של המוצר או השירות.

ומה יקרה לאלו שלא יצליחו לבדל את עצמם באחת משלושת הדרכים הללו? בפקולטות למינהל עסקים קוראים להם “התקועים באמצע” (Stuck in the Middle) ועל כן חשוב מאוד להקדיש זמן ומחשבה למציאת הבידול שלכם.

צרו נוכחות ברשתות חברתיות

רשתות חברתיות הן כלי השיווק הכי מרכזי ונגיש ב – 2020. הן אלו המחברות לא רק בין אנשים, אלא גם בין עסקים לקהלי היעד שלהם. הרשתות החברתיות הן כלי חשוב והכרחי לכל עסק.

כמובן שלא צריך ליצור עמוד ברשת חברתית רק כדי לעשות וי לעצמכם, אלא לשם מטרה שמשרתת את האינטרסים שלכם ואת המטרה השיווקית שלכם. כך למשל, עמוד עסקי ברשתות החברתיות מסייע ביצירה של נוכחות ברשת, וגם עוזר לקהל היעד להכיר אתכם מקרוב ובעיקר מגביר את המודעות שלהם למותג שלכם ולכך שאתם קיימים.

כדאי לשתף תוכן רלוונטי לאותו קהל יעד שהתחבר לעמוד שלכם – כדי שהוא יכיר אתכם עוד יותר מקרוב  מה שמוביל לטיפ הבא.

בנו אסטרגיית תוכן

אסטרטגיית תוכן היא הבסיס לבניית נוכחות רשתית נכונה.

כמי שליווה עשרות רבות של תהליכי שיווק ברשת, נחשפתי  למאות עסקים שמפרסמים בזירות הרשת השונות במגוון רחב של תחומים.

מצאתי, שההבדל בין עסקים שמצליחים להשיג תוצאות בצורה עקבית לבין עסקים שלא מצליחים להתרומם ומבזבזים הרבה כסף בדרך, מתחיל ונגמר באסטרטגיית תוכן נכונה.

כדי לבנות אסטרטגיית תוכן נכונה – הכינו רשימה של תכנים אפשריים שתוכלו להעלות ובעיקר הכינו תעדוף של המוצרים / השירותים שחשוב לכם לקדם ושימו עליהם דגש.

בין שלל התכנים שתכינו תנו דגש למוצר שחשוב לכם לחזק ולקדם ושלבו אותו בפריסת התוכן החודשית. ללא הגדרת יעדים ברורה מראש יהיה לכם קשה לתכנן את מערך התוכן שלכם.

השתתפו בקבוצות ובפורומים

קיימות קבוצות בפייסבוק, בטלגרם ובוואטסאפ בתחומים רבים ומגוונים, החל מתחומים ספציפיים ועד לתחומים רוחביים. הצטרפו לאותן קבוצות ופורומים וענו על השאלות של הגולשים.

קחו נוכחות והשתתפו בדיונים, העניקו מהידע שלכם וסייעו לאחרים. הימנעו ממכירה אלא ענו בשפה ברורה, מובנת ומקצועית וכך תמצבו את עצמכם ואת העסק שלכם כאוטוריטה בתחומכם. העניקו לקהל היעד את הידע שלכם וכך תגרמו לו להבין כי אתם מקצועיים בתחום ואתם הכתובת למענה שניתן לסמוך עליו.

לסיכום:

שיווק נכון יביא לכם תוצאות עסקיות וודאיות. הרשתות החברתיות מהוות היום זירות חמות להתרחשות עסקית ולכן התמדה, גיוון ויצירת אינטראקציה עם הלקוחות שלכם תביא לכם למקסימום חשיפה ולתוצאות עסקיות מעולות.

בהצלחה,

ינון.

הכותב הוא מנטור לשיווק ומדיה חברתית.

רוצים לדבר עם ינון? כנסו אל דף הפייסבוק שלו.

יינון אדלר

אהבתם? שתפו