אם בעבר התרגלנו לשלב את מילת המפתח הנבחרת מספר רב של פעמים ולהשען על פעולות SEO טכניות בכדי להתברג גבוה בתוצאות החיפוש, היום הסיפור הוא כבר לגמרי שונה. בעידן קידום האתרים המודרני המאבק הוא על כל מנדט או כל גולש בשפת הדיגיטל. ננתח ונבצע מגוון פעולות באתר על מנת לגרום לגולש לבצע אינטראקציה בעמוד, להגדיל את זמן השהייה שלו ולאותת לגוגל כי מדובר בתוכן איכותי ורלוונטי.

עוזי שבת, מנכ”ל חברת Digital Solutions כתב לנו על קידום אתרים באינטרנט, שמיועד לגולשים ולא לגוגל. “אם הגולשים שלכם יאהבו אתכם, גוגל יבין את זה מיד”.

Rank Brain

מדובר בעדכון סופר חשוב של גוגל שנכנס לתוקף בשנת 2015 ושינה מקצה לקצה את אופן דירוג תוצאות החיפוש. כפי שציינתי, עד עדכון Rank Brain, קידום אתרים היה מורכב ברובו מפעולות טכניות כמו הגדרת מטא טייטל, שילוב מילת המפתח בצפיפות גבוהה ויצירת כמות גדולה של תוכן. השינוי באלגוריתם מספק לגולשים יותר כוח, כאשר תוצאות חיפוש החלו להיות מדורגות על סמך אינדיקציות שהתקבלו מהגולשים, האם התוכן רלוונטי עבורם או לא.

האיתותים שמנוע החיפוש מקבל מהגולשים מספקים את האינדיקציה הכי טובה שיכולה להיות. הבינה המלאכותית של גוגל מנתחת את הכניסות השונות לאתר תוך התייחסות למספר פרמטרים של התנהגות גולשים: זמן שהייה, כמות תוכן אליו נחשפו, ממוצע דפים לביקור, אחוז נטישה, אחוז הקלקות מתוצאות החיפוש ועוד. מנוע החיפוש מבצע השוואה בין תוצאות המתחרות על אותו ביטוי על סמך שביעות רצון הגולשים.

גוגל מתייחסים לאיכות הרבה יותר מכמות, כך שגם אם לדוגמא לאתר א’ היו 1000 כניסות חודשיות אך עם התנהגות גולשים בינונית גוגל עשוי לתעדף את אתר ב’ שספר 700 כניסות אך עם התנהגות גולשים מצוינת שמאותתת למנוע החיפוש על איכות ורלוונטיות התוכן המצוי בו. 

ה-SEO הטכני מת?

ממש לא. פעולות טכניות כמו הגדרת תגיות מטא, שילוב תוכן רב וקישורים עדיין חלק מהמשחק, חלק בלתי מבוטל. מה שהשתנה הוא שקלול התנהגות הגולשים כפרמטר יותר מרכזי בדירוג תוצאות. בסופו של דבר אנו מדברים על יותר מ-200 פרמטרים שמוכרים כיום בעולם ה-SEO, כך שלכולם עדיין יש מקום בשקלול הסופי, לחלק מהפרמטרים חשיבות עליונה ולחלקם פחות.

הפעולות הטכניות מהוות את הבסיס לקידום אתרים כאשר יש צורך להתחיל להניע תהליכים באופן ראשוני בכדי להגיע למיקומים סבירים. רק לאחר מכן, כשהתוצאה מגיעה לעמודים 1-2 תחת ביטויים מחופשים, יתחילו גולשים לעשות את דרכם לאתר וליצור מעין מעטפת שתומכת ומסייעת לאתר כולו להשאר במגמת עלייה. כאשר דומיין מקבל תנועה ומתחזק הוא משפיע על כל העמודים שלו בצורה רוחבית, מה שנקרא בשפה המקצועית – סביבת הדומיין.

איך משפרים ביצועים של התנהגות גולשים באתר?

לפני שניגש לשיפור הביצועים, יש להתייחס לתהליך איסוף הנתונים ולשלב הניתוחים. ישנם כלים רבים בשוק המאפשרים מעקב ובקרה על כניסות לאתר ומהווים כלי אינטגרלי לביצוע A/B Testing, ניסוי וטעייה. אותם כלים מציגים למנהלי אתרים את הנתונים הרלוונטיים להתנהגות גולשים, בתצורה של מספרים וסטטיסטיקות, גרפים ואפילו באופן וויזואלי מלא, כמו הכלי Hotjar המאפשר הקלטת ביקורים של גולשים.

עסקים משלמים המון בשביל דאטה בימינו. השתמשו בתבונה בנתונים שבידיכם, בצעו את ההשוואות הנכונות והגיעו למסקנות הנדרשות על מנת להבין איך למקסם את הביצועים ולהביא את הלקוחות שלכם לסיפוק רב. תשומת לב רבה יותר תידרש לתצוגת האתר במכשירים סלולריים, לשם העולם (והגולשים) הולך והמגמה הברורה היא כי יותר ויותר גולשים מבקרים באתרים ממובייל. לא סתם גוגל הודיעו על עדכון עתידי שיתן לביצועי האתרים ממובייל משקל משמעותי יותר בדירוג תוצאות החיפוש.

חוויית משתמש – מהירות, הסחות דעת וניווט

התנהגות הגולשים באתר מבוססת לא רק על איכות ורלוונטיות התוכן המוצג אלא גם על המעטפת כולה. נתחיל במהירות גלישה, אין דבר מעצבן יותר מטעינה איטית של עמודים ואלמנטים, במיוחד בעולם חסר הסבלנות בו אנו נמצאים ובעיקר במכשירים סלולריים, שם כל שנייה של עיכוב היא קריטית. 

ללא מעט אתרים מודרניים יש נטייה להגזמה בכל הנוגע לשילוב אלמנטים וויזואליים, עד כדי כך שהגולש התמים מרגיש “מותקף” מכל כיוון על ידי פופאפ או אלמנט כזה או אחר שמוציא אותו מהריכוז ומסיח את הדעת מהמטרה לשמה נכנס לאתר. גם הנושא של הנגשת אתרים לבעלי צרכים מיוחדים צובר תאוצה בשנים האחרונות וכולל בין היתר הטמעת תוסף נגישות והפחתת שימוש בצבעים מוגזמים באתרים.

לסיכום: עולם השיווק השתנה, גולשים מחפשים תוכן איכותי לצרוך כחלק מהשגרה היומית שלהם. מי שלא יתייחס לגולש וינסה לקדם עבור הזחלן של גוגל לא יגיע רחוק. התחילו בפעולות הקידום הבסיסיות אך אל תעזו להזניח את חוויית המשתמש ואיכות התוכן שלכם במטרה לייצר התנהגות גולשים טובה יותר מהמתחרים, רק כך גוגל יבין שאתם אלה שצריכים לתפוס את הנציגות בתוצאות החיפוש תחת שאילתות מבוקשות.

אהבתם? שתפו